Przedszkole Miejskie Nr 5 w Jaworznie
Program Przedszkola Promującego Zdrowie
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 5
UL. 11 LISTOPADA 3
43-600 JAWORZNO
TEL. 32 616-34-64
pm5jaw@interia.pl.
www.przedszkole5jaworzno.edupage.org
DYREKTOR PRZEDSZKOLA: mgr Wioletta Panuś
KOORDYNATOR: mgr Justyna Mazur
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE-
Program pracy na lata 2018-2021
Autorzy:
mgr Ilona Bielska
mgr Justyna Mazur
mgr Katarzyna Pawłowska
Jaworzno, 2018
Poniższy program jest skierowany do dzieci przedszkolnych w wieku od 3 do 6 lat oraz nauczycieli poszczególnych grup.
Czas trwania: 01.09.2018- 30.06.2021
Wstęp
Przedszkole Miejskie nr 5 w Jaworznie usytuowane jest w wolnostojącym, jednopiętrowym budynku w dzielnicy Podwale.
W przedszkolu funkcjonuje 6 oddziałów, dla których zajęcia organizowane są w salach dostosowanych do indywidualnych potrzeb dzieci, w pracowni do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, w tzw. "Dziecięcym raju" (zjeżdżalnie, tunele, ścianka wspinaczkowa itp.) oraz w holu górnym wyposażonym w kształtki rehabilitacyjne. Do dyspozycji dzieci jest również duży ogród przedszkolny z różnorodnym sprzętem sportowo – rekreacyjnym.
Nauczyciele stwarzają dzieciom warunki, które umożliwiają wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej, muzycznej, teatralnej, ruchowej, tanecznej własnych emocji i przeżyć. Nauczyciele w swojej pracy wykorzystują atrakcyjne metody i formy pracy, które aktywizują dzieci do samodzielnego działania. Opracowali i realizują programy własne: "Wyrażam siebie", "Raz, dwa, trzy – mówię ja, mówisz ty!", "Program Adaptacyjny", "Zamień złość w piękne coś".
Powszechnym działaniem podejmowanym w przedszkolu jest wdrażanie dzieci do samodzielności. Nauczyciele zachęcają przedszkolaków do inicjowania i realizacji działań na rzecz ich własnego rozwoju, a działania w tym zakresie są różnorodne
i chętnie podejmowane przez dzieci.
W trosce o kondycję fizyczną i umysłową dziecka oraz usamodzielnienie dzieci, co roku organizowane są wyjazdy na ,,Zielone Przedszkole’’. Przedszkole rozpoznaje predyspozycje i zdolności poznawcze każdego dziecka poprzez prowadzenie obserwacji, diagnoz oraz ścisłą współpracę z rodzicami, a organizowane działania edukacyjne i wychowawcze służą zaspokojeniu potrzeb dzieci oraz rozwijaniu zainteresowań na miarę ich możliwości. Charakter współpracy przedszkola z podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom wynika ze zdiagnozowanych potrzeb i sytuacji społecznej, każdego dziecka.
Wyniki diagnozy
Wyjątkowym z pedagogicznego punktu widzenia okresem rozwojowym jest wiek przedszkolny, ale jest to również czas kiedy młody organizm jest najbardziej podatny na zagrożenia płynące z otaczającego świata. W świecie, który żyje w ciągłym biegu
i żywi się fast foodami, świecie wszechobecnej przemocy, czyhających niebezpieczeństw w wyniku diagnozy wyłoniłyśmy cztery wyraźne problemy:
I Nieodpowiednie odżywianie wśród dzieci
II Zbytnia ufność w stosunku do obcych ludzi
III Słaba znajomość zasad bezpieczeństwa w pobliżu jezdni
IV Trudności w relacjach i kontaktach z rówieśnikami.
Cele programu
- uświadomienie konieczności zdrowego odżywiania i jego wpływu na organizm człowieka;
- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w domu, przedszkolu i drodze do przedszkola;
- rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
Metody:
- Pokazy multimedialne
-Metoda przekazu wiedzy: informowanie, wyjaśnienia, doświadczenia
- Metody aktywizujące (np. drama, burza mózgów)
- Konkursy, quizy
- Techniki plastyczne
- Prelekcje oraz pogadanki przedstawicieli społeczności lokalnej (np. policjant, lekarz, dietetyk, pielęgniarka)
- Przykład własny
Powyższe problemy postanowiłyśmy zawrzeć w 3 modułach:
I Moduł- o zdrowym żywieniu „Jemy zdrowo, żyjemy kolorowo”.
II Moduł – o bezpieczeństwie „Bezpieczny przedszkolak w domu i na drodze”.
III Moduł – o relacjach w grupie „Wesoło spędzamy ze sobą czas”.
I Moduł
„Jemy zdrowo, żyjemy kolorowo”
Cele (treści, zadania) |
Metody/ Procedury osiągania celów |
Osiągnięcia |
Dokumentacja |
Promocja zdrowego odżywiania |
- pogadanka |
Dziecko: - zna i wymienia wartości odżywcze poszczególnych produktów „ Piramidy zdrowia” |
- zapis w dzienniku |
Spożywanie zdrowej żywności
|
- przygotowanie zdrowych kanapek, przekąsek w postaci owoców, warzyw |
- codziennie spożywa świeże warzywo lub owoc - ogranicza napoje gazowane - unika jedzenia typu fast food |
- zdjęcia |
Przysmaki świata |
- przygotowywanie |
- przezwycięża niechęć do nieznanych potraw |
- zdjęcia |
Zielony ogródek |
- metoda praktycznego działania |
- sieje, sadzi zioła |
- wpis w dzienniku |
Udział w ogólnopolskich i przedszkolnych akcjach prozdrowotnych (np. „Mamo, tato wolę wode”, „Szklanka pełna mleka”) |
- metoda praktycznego działania - konkursy wewnątrzprzedszkolne |
- wybiera wodę zamiast napojów słodzonych
|
- wpis w dzienniku - zdjęcia |
II Moduł
„Bezpieczny przedszkolak w domu i na drodze”
Cele (treści, zadania) |
Metody/ Procedury osiągania celów |
Osiągnięcia |
Dokumentacja |
Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:
|
- pogadanka - spotkanie z policjantem - cykl zajęć edukacyjnych |
- zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich - wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka - nie odchodzi samowolnie od rodziców - właściwie zachowuje się na placu zabaw |
- zdjęcia |
Zaznajomienie z zasadami ruchu pieszego i drogowego
|
- pogadanka - cykl zajęć edukacyjnych - metoda praktycznego działania (organizowanie wyjść na drogę, skrzyżowanie) - nauka piosenek i wierszy związanych z tematyką |
- zna zasady ruchu pieszego - wie do czego służą pasy i sygnalizacja świetlna - potrafi powiązać kolory sygnalizacji ze sposobem poruszania się pieszych i pojazdów - zna wybrane znaki drogowe |
- zdjęcia |
Bezpieczne poruszanie się na terenie przedszkola
|
- pogadanka |
- zna rozkład pomieszczeń w przedszkolu - przestrzega zasad obowiązujących na terenie przedszkola - bezpiecznie korzysta ze sprzętu ogrodowego - pamięta o bezpieczeństwie w czasie ćwiczeń, zabaw, gier sportowych |
- wpis w dzienniku |
Podawanie informacji na temat swojej rodziny |
- pogadanka |
- wie komu może podać swój adres - wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia |
- wpis w dzienniku |
III Moduł
„Wesoło spędzamy ze sobą czas”
Cele (treści, zadania) |
Metody/ Procedury osiągania celów |
Osiągnięcia |
Dokumentacja |
Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie |
- zabawy kołowe, |
- zna imiona i nazwiska dzieci z grupy - przestrzega ustalonych umów i zasad |
- zapis w dzienniku |
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji |
- wspólnie z dziećmi utworzenie Kodeksu grupy; zawarcie kontraktu z dziećmi, przestrzeganie zawartych w kontrakcie ustaleń; - ustalenie wspólnie z dziećmi konsekwencji nie przestrzegania - tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy, |
- nie przeszkadza innym w zabawie - stosuje formy grzecznościowe wobec siebie i dorosłych - pomaga młodszym nieśmiałym, niepełnosprawnym |
- zapis w dzienniku |
Współdziałanie w grupie |
- zabawy tematyczne w kącikach zabaw - zabawy dowolne z inicjatywy dzieci zabawy stolikowe: układanki, gry planszowe, |
- uczestniczy we wspólnych zabawach - rozumie znaczenie pojęć koleżeństwo, dobroć - wspólnie planuje i przygotowuje uroczystości na terenie przedszkola |
- zapis w dzienniku |
Rozpoznawanie i określanie swoich stanów emocjonalnych |
- pantomima - giełda pomysłów |
- próbuje nazwać swoje emocje - określa sytuacje wywołujące różne emocje - próbuje radzić sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów z literatury - stosuje techniki pozwalające przezwyciężyć negatywne emocje - podaje przeciwieństwa do określonych stanów emocjonalnych |
- zapis w dzienniku |
Ewaluacja programu
Każdego roku ewaluacji podlegać będzie:
- Zgodność realizacji z założeniami Programu
- Ocena stopnia realizacji z harmonogramem rocznym
- Realizacja celów Programu
Techniki i narzędzia stosowane w ewaluacji:
- Obserwacje
- Sprawozdania
- Analizy dokumentacji
- Rozmowy i wywiady
- Test obrazkowy dla dzieci
Bibliografia:
- Programy Profilaktyczne Przedszkola
- "Wyrażam siebie",
- "Raz, dwa, trzy – mówię ja, mówisz ty!",
- "Program Adaptacyjny",
- "Zamień złość w piękne coś".