Przedszkole Miejskie Nr 5 w Jaworznie

Kilka słów o przedszkolu

 

          Przedszkole Miejskie nr 5 w Jaworznie usytuowane jest w wolnostojącym, jednopiętrowym budynku w dzielnicy Podwale. W przedszkolu funkcjonuje 6 oddziałów, dla których zajęcia organizowane są w salach dostosowanych do indywidualnych potrzeb dzieci, w pracowni do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, w tzw. "Dziecięcym raju" (zjeżdżalnie, tunele, ścianka wspinaczkowa itp.) oraz w holu górnym wyposażonym w kształtki rehabilitacyjne. Do dyspozycji dzieci jest również duży ogród przedszkolny z różnorodnym sprzętem sportowo – rekreacyjnym.
       Przedszkole posiada tytuł "Przyjaznego Artystycznie Przedszkola" co ma bezpośrednie przełożenie na podstawowe założenia jego koncepcji pracy. Nauczyciele stwarzają dzieciom warunki, które umożliwiają wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej, muzycznej, teatralnej, ruchowej, tanecznej własnych emocji i przeżyć. Nauczyciele w swojej pracy wykorzystują atrakcyjne metody i formy pracy, które aktywizują dzieci do samodzielnego działania. Opracowali i realizują programy własne: "Wyrażam siebie", "Już czytam", "Raz, dwa, trzy – mówię ja, mówisz ty!", "Program Adaptacyjny", "Zamień złość w piękne coś", "Śpiewam, gram, tańczę".
      Powszechnym działaniem podejmowanym w przedszkolu jest wdrażanie dzieci do samodzielności. Nauczyciele zachęcają przedszkolaków do inicjowania i realizacji działań na rzecz ich własnego rozwoju, a działania w tym zakresie są różnorodne i chętnie podejmowane przez dzieci.
        W trosce o kondycję fizyczną i umysłową dziecka oraz usamodzielnienie dzieci, co roku organizowane są wyjazdy na ,,Zielone Przedszkole’’. Przedszkole rozpoznaje predyspozycje i zdolności poznawcze każdego dziecka poprzez prowadzenie obserwacji, diagnoz oraz ścisłą współpracę z rodzicami, a organizowane działania edukacyjne i wychowawcze służą zaspokojeniu potrzeb dzieci oraz rozwijaniu zainteresowań na miarę ich możliwości. Charakter współpracy przedszkola z podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom wynika ze zdiagnozowanych potrzeb i sytuacji społecznej, każdego dziecka. We wszystkich grupach realizowane są profilaktyczne działania antydyskryminacyjne. Rodzice uznają, że wsparcie otrzymywane w placówce jest adekwatne do potrzeb ich dzieci.