Standardy ochrony małoletnich w Przedszkolu Miejskim NR 5 W Jaworznie

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Załącznik do Zarządzenia Nr 6

z dnia 15.02.2023 r.
Dyrektora Przedszkola Miejskiego nr 5

w Jaworznie

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W PRZEDSZKOLU
MIEJSKIM NR 5 W JAWORZNIE

 

 

 

CEL STANDARDÓW - Przeciwdziałanie wszelkim aktom krzywdzenia dzieci.

Standardy ochrony dzieci to zbiór zasad, których przyjęcie sprawia, że Przedszkole jest bezpieczne dla dzieci – jego pracownicy potrafią zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka i podjąć działania profilaktyczne oraz interwencyjne.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

 

Standard I. POLITYKA: Przedszkole ustanowiło i wprowadziło w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

Dokument ten zawiera jasne wytyczne dotyczące:

  • przeciwdziałania naruszaniu praw dzieci,

  • tworzenia środowiska przyjaznego i bezpiecznego dzieciom

  • działań jakie przedszkole ma w obowiązku podjąć w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Ustanowienie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest komunikatem zarówno dla pracowników jak i dla przebywających w przedszkolu dzieci oraz ich opiekunów. Dokument ten jest informacją iż w codziennej pracy przedszkola realizowane są takie wartości, jak dobro dziecka oraz jego prawo do życia w bezpiecznym i zapewniającym rozwój otoczeniu.

  1. Polityka dotyczy wszystkich pracowników.

  2. Dyrektor zatwierdził politykę i odpowiada za jej monitorowanie i wdrażanie.

  3. Dyrektor wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki.

  4. Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa:  

    1)zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników  

    2)sposób reagowania w placówce na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia  

    3)zasady bezpiecznych relacji pracownicy-dziecko  

    4)zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych  

    5)zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dziecka

  1. Polityka jest opublikowana i promowana wśród całego personelu, rodziców dzieci, a poszczególne grupy przedszkolne są z nią sukcesywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.  

     

Standard II pracownicy: Placówka monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.  

  1. ramach rekrutacji pracowników prowadzona  jest ocena przygotowania kandydatów do pracy dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje. W przedszkolu przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika oświadczenia o niekaralności za przestępstwa seksualne (rozdz. XXV k.k.) oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę dziecka.

  2. Przedszkole przed nawiązaniem stosunku pracy z pracownikiem uzyskuje dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacje z Krajowego Rejestru Karnego. Kiedy prawo na to nie zezwala, wymagane jest oświadczenia pracownika dotyczące niekaralności lub braku toczących się wobec nich postępowań karnych czy dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.  

  3. Określone są zasady bezpiecznych relacji wszystkich pracowników przedszkola z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.  

  4. Przedszkole zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

    1)rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,

    2)procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,

    3)odpowiedzialności prawnej pracowników przedszkola, zobowiązanych do podejmowania interwencji,

    4)procedury „Niebieskiej Karty”.

  5. Nauczyciele przebywający z dziećmi są przygotowani, by edukować:

    1)dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,

    2)opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.

  1. Nauczyciele dysponują materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnie je wykorzystują w czasie zajęć z dziećmi jak również w czasie spotkań i zebrań z rodzicami.

     

     

Standard III. PROCEDURY: W przedszkolu funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.  

  1. Przedszkole wypracowało procedury, które określają jakie działania należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony pracowników przedszkola, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.

  2. Przedszkole dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.

  3. W przedszkolu wyeksponowane są informacje dla dzieci i ich rodziców/opiekunów prawnych na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania.

     

Standard IV. MONITORING: Przedszkole monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

Realizacja tego standardu oznacza, że Polityka ochrony dzieci jest w przedszkolu żywym dokumentem podlegającym bieżącej weryfikacji i aktualizowanym, jeśli wymaga tego dobro dzieci.Takiepodejściezwiększazaangażowanieipoczucieodpowiedzialnościpracowników orazumożliwiaimsprawdzaniestopniaznajomościzasadiprocedur,atakżepozwalarozstrzygnąć ewentualne niejasności czy niespójności w regulacjach wprowadzonych w przedszkolu.Zkoleiwłączenieopiekunów dzieciwprocesanalizy przyjętych standardów jest ważnym komunikatem mówiącym o tym, że są onipartnereminstytucjiwtworzeniubezpiecznegośrodowiskadladzieci.

  1. Przyjęta polityka ochrony dzieci jest weryfikowana i oceniana- przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

  2. W ramach weryfikacji polityki przedszkole konsultuje się z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci.

  3. Wnioski z przeprowadzonej weryfikacji i oceny należy pisemnie udokumentować.

 

 

 

POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

 

PREAMBUŁA

 

Najważniejszym celem wszystkich działań podejmowanych przez pracowników przedszkola jest działanie w najlepszym interesie dziecka oraz dla jego dobra. Pracownik przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz swoich kompetencji.

 

Standardy ochrony małoletnich zostały opracowane na podstawie Ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).

 

 

Rozdział I
Objaśnienie terminów

 

§ 1.

1. Pracownikiem przedszkola jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub innych umów, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi, a także wolontariusz, stażysta, osoba z zewnątrz prowadząca zajęcia z dziećmi.

2. Nauczycielem jest pracownik pedagogiczny realizujący zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.

3. Małoletnim jest każde dziecko uczęszczające do przedszkola – zgodnie z art.10 k.c. małoletnim jest osoba, która nie ukończyła lat 18.

4. Dziecko każda osoba do ukończenia 9 roku życia.

5.Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

6.Krzywdzenie dziecka to każde zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka (definicja WHO).

Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika przedszkola, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzenie przyjmuje różnorodne formy – od fizycznej poprzez emocjonalną, edukacyjną, materialną (ekonomiczną) czy – coraz powszechniejszą – cyberprzemoc. Nowelizacja ustawy zdnia 22 czerwca 2023 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinieuznaje, że małoletniego należy traktować jako osobę doznającą przemocy domowej w sytuacji, gdy był on świadkiem takiej przemocy.

7. Koordynator - osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem, to wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w przedszkolu.

 

 

 

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

 

§ 2.

1. Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę (są przeszkoleni) i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka nauczyciele przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

3. Pracownik monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

4. Rekrutacja pracowników przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników.

5. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 2.

 

 

 

Rozdział III

Procedury i zasady interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez dorosłego

 

 

§ 3.

W przypadku podjęcia przez pracownika przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi lub nauczycielowi zastępującemu dyrektora lub pedagogowi specjalnemu.

 

§ 4.

1.Dyrektor wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu.

2.Pedagog specjalny powinien sporządzić opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielem, rodzicami oraz powinien opracować plan pomocy dziecku.

3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa (pomoc psychologiczno-pedagogiczna), w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiednich instytucji,

b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku,

c. skierowania dziecka do specjalistycznej poradni, jeżeli istnieje taka potrzeba.

 

§ 5.

 

1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: pedagog specjalny, nauczyciel prowadzący grupę, do której uczęszcza dziecko, dyrektor przedszkola i inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny). Ze spotkania sporządza się protokół.

2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 4 pkt. 3 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga specjalnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.

3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

§ 6.

 1.Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga specjalnego rodzicom/opiekunom prawnym z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

2. Pedagog specjalny informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny wydział nieletnich, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

Pracownicy przedszkola uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania.

3. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów prawnych przez pedagoga specjalnego – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji, lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej, czy też przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego grupy diagnostyczno-pomocowej.

4. Dalszy tok postępowania sprawy leży w kompetencjach instytucji wskazanych w Procedurze Niebieskiej Karty Przedszkola Miejskiego Nr 5 w Jaworznie.

 

 

§ 7

 

1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji i dołącza do teczki osobowej dziecka założonej przez specjalistów.

2. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

§ 8

 

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w przedszkolu (np. na zajęciach grupowych) nauczyciel powinien przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto nauczyciel powinien porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego.

  2. Wspólnie z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka krzywdzącego należy ustalić plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.

  3. Z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka poddawanego krzywdzeniu należy ustalić plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

  4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy przejść do procedury z § 4.

 

 

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka

 

§ 9

1. Przedszkole zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

3. Wytyczne dotyczące zasad ochrony publikacji wizerunku i danych osobowych dziecka stanowią Załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.

 

§ 10

1.Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie przedszkola bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

2. Zgoda na utrwalanie wizerunku dziecka jest podpisywana przez rodzica, opiekuna prawnego na początku każdego roku szkolnego. Dokumentacja znajduję się u nauczycieli poszczególnych grup.

3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

Rozdział V

Zasady dostępu dzieci do internetu

 

§ 12.

  1. Przedszkole wykorzystuje tylko te treści zamieszczone w internecie, które nie stanowią zagrożenia dla prawidłowego rozwoju dzieci.

2. Na terenie przedszkola dostęp dziecka do internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach z wykorzystaniem zasobów multimedialnych (tablet, komputer, ekran multimedialny, tablica multimedialna).

3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela, nauczyciel ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.

4. Nauczyciel przeprowadza z dziećmi cykliczne pogadanki (przed zajęciami wykorzystującymi zasoby multimedialne) dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.

 

§ 13.

  1. Prócz wymienionych w § 11 p.2 sytuacji korzystania z urządzeń multimedialnych, dzieci w przedszkolu nie mają możliwości samodzielnego i swobodnego dostępu do treści znajdujących się w internecie.

     

Rozdział VI
Monitoring stosowania Polityki

 

§ 14.

 

  1. Dyrektor przedszkola wyznacza wśród pracowników koordynatora, jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w przedszkolu.

 

2. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci, rodzice/opiekunowie prawni wypełniają anonimową ankietę – załącznik nr 10 do niniejszej Polityki.

3. Dyrektor przedszkola stosując ewaluację procedury wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

 

§ 15

 

Edukacja w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.

 

1. W każdej grupie cyklicznie odbywają się zajęcia na temat praw dziecka, ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem oraz z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej (dokumentacja grupowa).

2. W każdej grupie nauczyciel informuje dzieci do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.

3. W poszczególnych grupach odbywają się zajęcia na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w internecie (dokumentacja grupowa).

4. W przedszkolu dostępne są dla dzieci materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad bezpieczeństwa w internecie (dokumentacja grupowa).

5. W przedszkolu wyeksponowane są informacje nt. możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci.

 

Rozdział VII
Przepisy końcowe

 

§ 16.

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

  2. Ogłoszenie następuje w miejscu dostępnym dla pracowników przedszkola – pokój nauczycielski, natomiast dla rodziców dzieci (opiekunów prawnych) poprzez wywieszenie w miejscu dla nich dostępnym (tablica przy wejściu do przedszkola) oraz zamieszczenie na stronie internetowej przedszkola w wersji skróconej. Dla dzieci wersja obrazkowa zostanie umieszczona w wyznaczonych miejscach w poszczególnych salach przedszkolnych.

Każdy pracownik zobowiązany jest do zapoznania się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązujących w Przedszkolu Miejskim nr 5 w Jaworznie.