Program Przedszkola Promującego Zdrowie

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
5 listopada 2020

PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 5
UL. 11 LISTOPADA 3
43-600 JAWORZNO
TEL. 32 616-34-64
pm5jaw@interia.pl.
www.przedszkole5jaworzno.edupage.org

 

 

 

DYREKTOR PRZEDSZKOLA: mgr Wioletta Panuś

KOORDYNATOR: mgr Justyna Mazur

 

PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE-
Program pracy na lata 2018-2021

 

 
   Autorzy:
            mgr Ilona Bielska
                  mgr Justyna Mazur
                              mgr Katarzyna Pawłowska

 

 

 

 

Jaworzno, 2018

 

 

Poniższy program jest skierowany do dzieci przedszkolnych  w wieku od 3 do 6 lat oraz nauczycieli poszczególnych grup.

Czas trwania: 01.09.2018- 30.06.2021

 

Wstęp

 

Przedszkole Miejskie nr 5 w Jaworznie usytuowane jest w wolnostojącym, jednopiętrowym budynku w dzielnicy Podwale.
W przedszkolu funkcjonuje 6 oddziałów, dla których zajęcia organizowane są w salach dostosowanych do indywidualnych potrzeb dzieci, w pracowni do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, w tzw. "Dziecięcym raju" (zjeżdżalnie, tunele, ścianka wspinaczkowa itp.) oraz w holu górnym wyposażonym w kształtki rehabilitacyjne. Do dyspozycji dzieci jest również duży ogród przedszkolny z różnorodnym sprzętem sportowo – rekreacyjnym.

Nauczyciele stwarzają dzieciom warunki, które umożliwiają wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej, muzycznej, teatralnej, ruchowej, tanecznej własnych emocji i przeżyć. Nauczyciele w swojej pracy wykorzystują atrakcyjne metody i formy pracy, które aktywizują dzieci do samodzielnego działania. Opracowali i realizują programy własne: "Wyrażam siebie", "Raz, dwa, trzy – mówię ja, mówisz ty!", "Program Adaptacyjny", "Zamień złość w piękne coś".

Powszechnym działaniem podejmowanym w przedszkolu jest wdrażanie dzieci do samodzielności. Nauczyciele zachęcają przedszkolaków do inicjowania i realizacji działań na rzecz ich własnego rozwoju, a działania w tym zakresie są różnorodne
i chętnie podejmowane przez dzieci.

        W trosce o kondycję fizyczną i umysłową dziecka oraz usamodzielnienie dzieci, co roku organizowane są wyjazdy na ,,Zielone Przedszkole’’. Przedszkole rozpoznaje predyspozycje i zdolności poznawcze każdego dziecka poprzez prowadzenie obserwacji, diagnoz oraz ścisłą współpracę z rodzicami, a organizowane działania edukacyjne i wychowawcze służą zaspokojeniu potrzeb dzieci oraz rozwijaniu zainteresowań na miarę ich możliwości. Charakter współpracy przedszkola z podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom wynika ze zdiagnozowanych potrzeb i sytuacji społecznej, każdego dziecka.

Wyniki diagnozy

Wyjątkowym z pedagogicznego punktu widzenia okresem rozwojowym jest wiek przedszkolny, ale jest to również czas kiedy młody organizm jest najbardziej podatny na zagrożenia płynące z otaczającego świata. W świecie, który żyje w ciągłym biegu
i żywi się fast foodami, świecie wszechobecnej przemocy, czyhających niebezpieczeństw w wyniku diagnozy wyłoniłyśmy cztery wyraźne problemy:

I Nieodpowiednie odżywianie wśród dzieci

II Zbytnia ufność w stosunku do obcych ludzi

III Słaba znajomość zasad bezpieczeństwa w pobliżu jezdni

IV Trudności w relacjach i kontaktach z rówieśnikami.

 

Cele programu
uświadomienie konieczności zdrowego odżywiania i jego wpływu na organizm człowieka;

- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w domu, przedszkolu i drodze do przedszkola;

- rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.

 

Metody:
- Pokazy multimedialne

-Metoda przekazu wiedzy: informowanie, wyjaśnienia, doświadczenia

- Metody aktywizujące (np. drama, burza mózgów)

- Konkursy, quizy

- Techniki plastyczne

- Prelekcje oraz pogadanki przedstawicieli społeczności lokalnej (np. policjant, lekarz, dietetyk, pielęgniarka)

- Przykład własny

 

Powyższe problemy postanowiłyśmy zawrzeć w 3 modułach:

I Moduł- o zdrowym żywieniu „Jemy zdrowo, żyjemy kolorowo”.

II Moduł – o bezpieczeństwie „Bezpieczny przedszkolak w domu i na drodze”.

III Moduł – o relacjach w grupie „Wesoło spędzamy ze sobą czas”.

 

I Moduł
„Jemy zdrowo, żyjemy kolorowo”

Cele (treści, zadania)

Metody/ Procedury osiągania celów

Osiągnięcia

Dokumentacja

Promocja zdrowego odżywiania

- pogadanka
- pokaz
- cykl zajęć edukacyjnych

Dziecko:

- zna i wymienia wartości odżywcze poszczególnych produktów „ Piramidy zdrowia”
- zna i klasyfikuje poszczególne produkty żywieniowe
- pije wodę

- zapis w dzienniku
- gazetka tematyczna

Spożywanie zdrowej żywności

 

 

 

 

- przygotowanie zdrowych kanapek, przekąsek w postaci owoców, warzyw
- spożywanie naturalnych soków, wody
- przykład własny

- codziennie spożywa świeże warzywo lub owoc

- ogranicza napoje gazowane

- unika jedzenia typu fast food
- komponuje swoją kanapkę

- zdjęcia

Przysmaki świata

- przygotowywanie
i konsumowanie przysmaków z innych stron świata

- przezwycięża niechęć do nieznanych potraw

- zdjęcia

Zielony ogródek

- metoda praktycznego działania

- sieje, sadzi zioła
- dba o sadzonki
- degustuje wyhodowane zioła

- wpis w dzienniku
- zdjęcia

Udział w ogólnopolskich i przedszkolnych akcjach prozdrowotnych (np. „Mamo, tato wolę wode”, „Szklanka pełna mleka”)

- metoda praktycznego działania

- konkursy wewnątrzprzedszkolne

- wybiera wodę zamiast napojów słodzonych
- przynajmniej raz w tygodniu pije mleko

 

- wpis w dzienniku

- zdjęcia
- dyplomy

 

II Moduł
„Bezpieczny przedszkolak w domu i na drodze”

Cele (treści, zadania)

Metody/ Procedury osiągania celów

Osiągnięcia

Dokumentacja

Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:

  • Nieoddalanie się od rodziców w miejscach publicznych,
  • Rozmawiania z obcymi ludźmi,
  • Bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw

- pogadanka

- spotkanie z policjantem

- cykl zajęć edukacyjnych

- zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich

- wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka

- nie odchodzi samowolnie od rodziców

- właściwie zachowuje się na placu zabaw

- zdjęcia
- wpis w dzienniku
- gazetka tematyczna

Zaznajomienie z zasadami ruchu pieszego i drogowego

  • Powiazanie zachowań pieszych z kolorami sygnalizacji świetlnej
  • Wyjaśnienie przeznaczenia sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych
  • Zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi 
  • Rozwijanie umiejętności i nawyków poruszania się w pobliżu jezdni

 

- pogadanka
- spotkanie z policjantem

- cykl zajęć edukacyjnych

- metoda praktycznego działania (organizowanie wyjść na drogę, skrzyżowanie)

- nauka piosenek i wierszy związanych z tematyką
- zabawy tematyczne

- zna zasady ruchu pieszego

- wie do czego służą pasy i sygnalizacja świetlna

- potrafi powiązać kolory sygnalizacji ze sposobem poruszania się pieszych i pojazdów

- zna wybrane znaki drogowe

- zdjęcia
- wpis w dzienniku

Bezpieczne poruszanie się na terenie przedszkola

 

- pogadanka
- oprowadzenie po budynku przedszkola

- zna rozkład pomieszczeń w przedszkolu

- przestrzega zasad obowiązujących na terenie przedszkola

- bezpiecznie korzysta ze sprzętu ogrodowego

- pamięta o bezpieczeństwie w czasie ćwiczeń, zabaw, gier sportowych

- wpis w dzienniku

Podawanie informacji na temat swojej rodziny

- pogadanka
- film edukacyjny
- prezentacja multimedialna

- wie komu może podać swój adres

- wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia

- wpis w dzienniku

 

III Moduł
„Wesoło spędzamy ze sobą czas”

Cele (treści, zadania)

Metody/ Procedury osiągania celów

Osiągnięcia

Dokumentacja

Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie

- zabawy kołowe,
-  ruchowo- muzyczne,
-  tańce integracyjne, -  pląsy,
-  masażyki,
- ćwiczenia ruchowe, np. pedagogika zabawy, Klanza,  itp. - organizowanie zabaw twórczych

- zna imiona i nazwiska dzieci z grupy

- przestrzega ustalonych umów i zasad

- zapis w dzienniku

Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji

- wspólnie z dziećmi utworzenie Kodeksu grupy; zawarcie kontraktu z dziećmi, przestrzeganie zawartych w kontrakcie  ustaleń; - ustalenie wspólnie z dziećmi konsekwencji nie przestrzegania

- tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy,

- nie przeszkadza innym w zabawie

- stosuje formy grzecznościowe wobec siebie i dorosłych

- pomaga młodszym nieśmiałym, niepełnosprawnym

- zapis w dzienniku
- kodeks grupowy

Współdziałanie w grupie

- zabawy tematyczne w kącikach zabaw - zabawy dowolne z inicjatywy dzieci zabawy stolikowe: układanki, gry planszowe,
- wspólne planowanie i przygotowanie uroczystości na terenie przedszkola i poza nim

- uczestniczy we wspólnych zabawach

- rozumie znaczenie pojęć koleżeństwo, dobroć

- wspólnie planuje i przygotowuje uroczystości na terenie przedszkola

- zapis w dzienniku
- zdjęcia

Rozpoznawanie i określanie swoich stanów emocjonalnych

- pantomima

- giełda pomysłów
- zabawy integracyjne wg Klanza
- słuchanie literatury dziecięcej, odnajdywanie pozytywnych i negatywnych postaw - odgrywanie scenek dramowych – oceny uczuć osób będących agresorami i poszkodowanymi

- próbuje nazwać swoje emocje

- określa sytuacje wywołujące różne emocje

- próbuje radzić sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów z literatury

- stosuje techniki pozwalające przezwyciężyć negatywne emocje

- podaje przeciwieństwa do określonych stanów emocjonalnych 

- zapis w dzienniku

 


Ewaluacja programu

Każdego roku ewaluacji podlegać będzie:

- Zgodność realizacji z założeniami Programu

- Ocena stopnia realizacji z harmonogramem rocznym

- Realizacja celów Programu

 

Techniki i narzędzia stosowane w ewaluacji:
- Obserwacje 
- Sprawozdania 
- Analizy dokumentacji 
- Rozmowy i wywiady
- Test obrazkowy dla dzieci

 

Bibliografia:

- Programy Profilaktyczne Przedszkola

  • "Wyrażam siebie",
  • "Raz, dwa, trzy – mówię ja, mówisz ty!",
  • "Program Adaptacyjny",
  • "Zamień złość w piękne coś".